Aan wie moet ik mijn meterstanden doorgeven als ik overstap?
Geef bij een overstap de meterstanden door aan de nieuwe energieleverancier. Dit kan tot uiterlijk 15 werkdagen na de overstap. De nieuwe energieleverancier zal deze meterstanden doorgeven aan de oude leverancier voor het opmaken van de eindafrekening. Geeft u de standen niet door, dan kunnen de meterstanden worden geschat. Dit kan leiden tot een hogere of lagere energienota. Uw energieleverancier zal u daarop wijzen. Na de overstap krijgt u binnen 6 weken een eindafrekening. Controleer deze eindafrekening met de standen die u heeft doorgegeven. Tip: maak een foto van uw meterstanden en maak een kopie van het formulier waarop u de standen heeft ingevuld. Zo kunt u de eindafrekening controleren en eenvoudiger bezwaar maken als de berekening niet klopt.
Hoe lang duurt een overstap van leverancier?

Hoe lang een overstap duurt, hangt af van uw huidige contract. In het algemeen geldt een periode van maximaal 6 weken. Deze 6 weken bestaan uit 14 dagen bedenktijd voor het nieuwe energiecontract en een opzegtermijn van 30 dagen voor het oude contract. Een en ander is mede afhankelijk van het moment waarop de nieuwe leverancier het zogenaamde switchverzoek indient bij de netbeheerder en natuurlijk van de gewenste overstapdatum.

Contract voor onbepaalde tijd?
Dan duurt een overstap gemiddeld 2 tot 6 weken.

Contract voor bepaalde tijd?
Dan kunt u pas (boetevrij) overgenomen worden na de einddatum van uw huidige contract.

Binnen 2 maanden contractvrij?
Dan wacht uw nieuwe leverancier met de overstap tot uw huidige contract is afgelopen.

Loopt uw contract nog langer dan 2 maanden?
Let dan op de switchtermijn van de nieuwe leverancier. Meer informatie hierover kunt u vinden tijdens het vergelijken van energiecontracten (door het klikken op het i-tje bij ‘Ingangsdatum’).

Hoe vaak kan ik van energieleverancier overstappen?

Er kan net zo vaak overgestapt worden als wenselijk. Er moet echter wel rekening worden gehouden met de contractduur en eventuele opzegtermijnen van het contract.

Kan een energieleverancier extra kosten rekenen wanneer ik overstap?

Een contract voor een bepaalde tijd, bijvoorbeeld 1, 2 of 3 jaar, kan tussendoor opgezegd worden. Er moet dan in de meeste gevallen wel een opzegvergoeding/boete betaald worden. Dat staat in de overeenkomst of in de algemene voorwaarden. Is het een overeenkomst voor onbepaalde tijd? Dan hoeft er alleen rekening gehouden worden met de opzegtermijn en hoeft er geen opzegvergoeding/boete betaald te worden.

Kan het met overstappen gebeuren dat ik zonder energie kom te zitten?

Nee, niemand komt zonder stroom en gas te zitten bij een overstap. Wanneer iemand zich aanmeldt bij een nieuwe energieleverancier, dan regelen de energiebedrijven de rest. Geef wel tijdig de meterstanden door wanneer daarom gevraagd wordt.

Loont het om over te stappen bij een laag energieverbruik?

Ook met een laagverbruik is het absoluut interessant om te vergelijken en over te stappen. Het voordeel dat wordt behaald door over te stappen, is vaak grotendeels afkomstig uit een welkomstpremie. Deze wordt ook in het geval van een laag verbruik gegeven. Het hangt dus niet alleen van het tarief af of overstappen voordelig is.

Moet er aan- en afgesloten worden wanneer ik overstap?

Nee, het overstappen gebeurt administratief. De energielevering gaat gewoon door.

Moet ik ieder jaar overstappen om het voordeligst uit te zijn?

Overstappen loont meteen, omdat er een welkomstpremie wordt betaald en er scherpere tarieven gelden. In geval van een jaarcontract, valt de gebruiker na een jaar doorgaans weer terug op het reguliere tarief. Als er dan wederom wordt overstapt naar een andere energieleverancier, kan er nooit terug op het reguliere tarief teruggevallen worden. Daarnaast krijgt de overstapper (meestal) een welkomstpremie en heeft zo dus het meeste voordeel.

Moet ik mijn gas- en elektriciteitsmeter laten aanpassen?

Nee, de nieuwe energieleverancier maakt gebruik van dezelfde meter en aansluiting.

Wat moet ik regelen als ik ga verhuizen?

1. Geef de verhuizing tijdig door aan de energieleverancier. Dit kan al vanaf drie maanden voor de verhuizing, maar doe het uiterlijk twee weken voor de verhuizing.

2. Verhuizing melden via internet is vaak mogelijk.

3. Verhuizen en tegelijk van energieleverancier wisselen is eveneens mogelijk. Denk aan opzegtermijn huidig contract.

4. Schrijf op de dag van verhuizing de meterstanden op, zowel van het nieuwe als oude huis.

5. Stuur de meterstanden binnen 15 dagen na verhuizing op of vul ze in via internet. De energieleverancier geeft de standen door aan de netbeheerder.

6. Controleer de eindafrekening. Kijk of de opgegeven meterstanden ook op de eindafrekening staan. Kloppen de standen niet, neem dan contact op met de energieleverancier. Doe dit zo snel mogelijk, uiterlijk vijf werkdagen voor het einde van de derde maand na de overstapdatum mogen er andere meterstanden worden ingediend.

Wie bel ik als er een storing is?

Heeft u een storing in de energielevering of ruikt u gas, dan belt u het nationaal storingsnummer gas en stroom: 0800-9009. Dit is een gratis nummer.

Wie regelt het opzeggen van het oude contract wanneer ik overstap?

De nieuwe leverancier zal de bestaande leverancier inlichten. Hier hoeft de gebruiker zelf niets te regelen. Kijk wel in het huidige contract naar welke opzegtermijn en minimum looptijd van toepassing is. Met behulp van onze Contractwekker kan tijdig een bericht gestuurd worden wanneer het energiecontract afloopt.

Staat je vraag er niet tussen neem dan contact met mij op om je vraag te stellen